Inschrijven& toewijzen

Verkooptraject Parcour
De verkoop verloopt in een aantal stappen. Via onderstaande uitleg nemen we je mee door de verschillende fases van verkoop. Heb je vragen hierover na het lezen van onderstaande? Neem dan contact op met Boer Makelaardij of TW3 Makelaars, zij helpen je graag verder. 

Maak een persoonlijk account aan
Een account van Parcour is een persoonlijke online omgeving waar je al je favoriete woningen opslaat en met elkaar vergelijkt, (persoonlijke) berichten leest, documenten kan downloaden en de inschrijving definitief kan maken. Heb je nog geen account? Vul dan eerst op de belangstellingspagina het formulier in. Vervolgens ontvang je een bericht om een persoonlijk account aan te maken. 

LET OP: het kan zijn dat het bericht om je account te activeren in je ongewenste mail terechtkomt. Indien je al een account hebt, dan kun je inloggen en vanuit daar het formulier invullen.

Informatie & inschrijven
Wanneer de verkoop gestart is zijn op de pagina ‘woningaanbod’ alle bouwnummers te vinden. Bij ieder bouwnummer worden de kenmerken, impressies en de definitieve verkoopplattegronden en v.o.n. som getoond. Op dit moment is inschrijven op één of meerdere woningen mogelijk; vanaf nu is het mogelijk om de eerder aangegeven voorkeuren te bevestigen of aan te passen en de inschrijving definitief te maken.  

Nadat de inschrijving definitief is gemaakt en ondertekend, wordt een bevestiging hiervan per e-mail verzonden. De inschrijfperiode van Parcour begint wanneer de verkoop start en eindigt 1,5 week later. De definitieve data worden later bekend gemaakt. Binnen deze inschrijfperiode is het mogelijk om nog wijzigingen in de voorkeuren aan te brengen. Nadat de inschrijfperiode is gesloten kan dit niet meer.

Voorwaarden voor online inschrijven

  • Alleen volledig ingevulde en ondertekende online inschrijfformulieren tellen als inschrijving;
  • Geïnteresseerden kunnen slechts één keer inschrijven, dubbele inschrijvingen worden uitgesloten;
  • Inschrijven kan tot een nader te bepalen datum;
  • Per inschrijving kunnen meerdere voorkeuren worden opgegeven;

Behalen Parcour certificaat
Vooraf aan de start verkoop en inschrijfperiode kun je een afspraak maken met de financieel adviseur van Fundament Advies. Tijdens dit kennismakingsgesprek wordt samen met jou bekeken of de aankoop van het huis van jouw keuze inderdaad haalbaar is.

Is de uitkomst van dit kennismakingsgesprek positief? Dan ontvang je een zogenaamd ‘Parcour certificaat’. Diegene met het ‘Parcour certificaat’ krijgt voorrang bij de toewijzingsprocedure. Ben je in bezit van het certificaat? Vul dit nummer dan in op het inschrijfformulier wanneer de verkoop gestart is.

Toewijzingsprocedure
Kort na de sluiting van de inschrijfperiode worden de woningen toegewezen op basis van het Parcour certificaat en de aangegeven woningvoorkeuren. Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Krijg je een woning toegewezen dan neemt één van de betrokken makelaars contact met je op om een eerste gesprek in te plannen. Ter bevestiging ontvang je hiervan ook een email. De overige kandidaten ontvangen een email waarin staat dat ze voor nu geen woning toegewezen krijgen.

Als er geen woningtype volgens jou aangegeven voorkeur meer beschikbaar is dan word je op de reservelijst geplaatst. Valt een optant af, dan biedt de makelaar de woning opnieuw aan op basis van de reservelijst, mits het vrijgevallen type als voorkeur is opgegeven.

Hierbij wordt het bouwnummer eerst toegewezen aan kandidaten met een Parcour certificaat. Indien er geen reservekandidaten meer zijn met een Parcour certificaat volgen de kandidaten zonder certificaat
Er zit geen volgorde in de reservelijst, ons systeem kiest dan een kandidaat die als eerste voldoet aan de voorwaarden. 

Toewijzen hoe gaat dat in zijn werk?
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. Voor de toewijzing maken we gebruik van een digitaal toewijzingssysteem welke onderstaande opeenvolgende criteria hanteert:

  1. Aantal kandidaten per type
    Is er slechts één kandidaat voor een type, dan wordt de woning aan die persoon toegewezen. Zijn er meerdere kandidaten op dat bouwnummer, dan volgt een 2e beoordeling.
  2. Parcour certificaat van Fundament en voorkeuren eerder opgegeven
    Is er slechts één kandidaat voor een bouwnummer met een geldig certificaat en zijn de woningvoorkeuren opgegeven? Dan wordt de woning aan die persoon toegewezen. 
  3. Parcour certificaat van Fundament
    Is er slechts één kandidaat voor een bouwnummer met een geldig certificaat? Dan wordt de woning aan die persoon toegewezen. 
  4. Toewijzing 1 door digitaal toewijzingssysteem 
    Bij meerdere kandidaten op een bouwnummer die ook een Parcour certificaat hebben en de voorkeuren eerder hebben opgegeven, dan wordt er door het digitale toewijzingssysteem toegewezen. Het systeem kiest er dan een willekeurige inschrijver uit.
  5. Toewijzing 2 door digitaal toewijzingssysteem
     
    Zijn er na de eerste ronde toewijzing nog woningen beschikbaar en meerdere kandidaten die een certificaat hebben, dan wordt er wederom toegewezen door het digitale toewijzingssysteem. Het systeem kiest er dan een willekeurige inschrijver uit.​​
  6. Toewijzing 3 door digitaal inschrijvingssysteem
    Zijn er na de tweede ronde toewijzing nog woningen beschikbaar en meerdere kandidaten die geen certificaat hebben, dan wordt er wederom toegewezen door het digitale toewijzingssysteem. Het systeem kiest er dan een willekeurige inschrijver uit.​​

Woning toegewezen? 
Op het moment dat je hoort dat je een woning toegewezen hebt gekregen, wordt er zo spoedig een eerste gesprek ingepland met de desbetreffende makelaar. Tijdens dit eerste gesprek worden de plattegronden en alle beschikbare (technische- en juridische-) informatie zorgvuldig met jou doorgenomen zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Na dit gesprek krijg je een optie op het bouwnummer voor een week, hierna volgt de tekenafspraak.

Tekenafspraken
Als de woning aansluit bij jouw woonwensen en je wilt overgaan tot koop, dan worden de contractstukken ter ondertekening voor je klaargemaakt. Het ondertekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst gebeurt geheel digitaal bij de makelaar of gewoon thuis. Het is goed om te weten dat je na het ondertekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst nog twee maanden de tijd hebt om de financiering te regelen.