Veelgestelde vragen

Met enige regelmaat ontvangen wij via verschillende kanalen vragen over dit project. De vragen beantwoorden we via onderstaande FAQ lijst. Staat jouw vraag hier niet tussen? Stel deze dan per e-mail. We streven ernaar deze vragen binnen twee werkweken individueel te beantwoorden en, indien het een vraag van algemeen belang betreft, deze hierna ook op deze pagina te plaatsen.

Informatie, communicatie & planning

1. Hoe geef ik mijn woningvoorkeuren door?  

Jouw woningvoorkeuren geef je door via het hartje bij de woning. Druk hierop en het hartje kleurt rood.  Het is het makkelijkst als je eerst inlogt en daarna jouw favorieten selecteert. Door het aangeven van jou favorieten heb je een (extra) voordeel bij de toewijzing.  
Dit maakt het inschrijven tijdens de start verkoop ook makkelijker.

Tip: Log eerst in alvorens je de woningen kiest. Deze worden dan in de persoonlijke accountomgeving bij Woningvoorkeuren opgeslagen. In deze omgeving kun je ook je voorkeuren wijzigen of verwijderen.

2. Ik wil graag schriftelijk (per post) op de hoogte gehouden worden van de vorderingen, is dat mogelijk?

Onze communicatie verloopt digitaal, middels de digitale nieuwsbrieven. Deze ontvang je omdat je ingeschreven staat als geïnteresseerde voor Parcour.

3. Ik wil graag op de hoogte gehouden worden van de co-creatie mogelijkheden. Hoe meld ik me aan?

Dat kan door je in te schrijven. Als er een co-creatie evenement plaatsvindt ontvang je hiervoor een uitnodiging via de digitale nieuwsbrief.

4. Ik ben geïnteresseerd in wonen in Parcour. Kan ik contact opnemen voor meerinformatie?

Alle beschikbare staat op de website. Staat de informatie die je zoekt hier niet bij?  Neem dan contact op met het verkoopteam van Blauwhoed. Deze zijn per e-mail (verkoop@blauwhoed.nl) te bereiken of telefonisch: 010-4535311.

5. Wat  is de planning van Parcour 

Bekijk hier de planning.

6.  Wat is de verwachte opleverdatum van de woningen?

Dat is afhankelijk van een heleboel factoren en nu nog niet goed in te schatten. Verwachting nu is medio 2026

7. Hoe werkt de inschrijving en toewijzing?

Lees hier de toewijzingsprocedure 

8. Is er in de parktuin een gebied waarvan de eigenaren van de woningen eigenaar zijn?

Ja, de groenzone voor de bungalows en de appartementen langs is gezamenlijk eigendom en dient te worden onderhouden door een groencommisie welke wordt aangestuurd door de bewoners van de bungalows en de appartementen. De rest van de parktuin wordt eigendom en onderhouden door de gemeente.

Informatie over de woningen 

1. Wat voor type woningen komen er? 

Er komen 5 woningtypes in het project; bungalows (circa 140m²), appartementen (circa 100 tot 180m²), herenhuizen (circa 180m²), stadswoningen ((circa 110m²) en villa’s (circa 200 tot 240m²).

2. Zit er een keuken in de woning?

Nee, er is wel een samenwerking met Middelkoop keukens, zij weten alles over het project en hebben een korte lijn met de aannemer.

3. Zit er een sanitair in de woning?

Ja, de toilet en badkamer zijn ingericht. Heb je andere wensen? Dan kan je dit aangeven in het gesprek met de koperbegeleider na aankoop van de woning.

4. Kan de badkamer ook casco worden opgeleverd?

Ja, bij de grondgebonden woningen is dat mogelijk. Bij de appartementen niet.

5. Wat voor soort woning scheidende wand zit er tussen de grondgebonden woningen?

Een ankerloze spouwmuur, deze heeft goede geluidsisolerende eigenschappen m.u.v. de stadswoningen waar massieve muren worden toegepast.

6. Wat voor soort muur zit er tussen de appartementen?

Een massieve muur, hierdoor wordt het geluid van de naastgelegen woning goed tegengehouden

7. Is het appartementengebouw drempelloos?

De drempels in het appartementengebouw zijn maximaal 2 cm hoog (muv de dakterrassen). Bij de balkons is de overgang wel max. 2 cm.

8. Hoe hoog zijn de drempels in de bungalow?

De drempels in de bungalow zijn maximaal 2 cm hoog. 

9. Komen er ook huurwoningen?

Nee, in Parcour komen geen huurwoningen.

10. Waar kan ik de plattegronden vinden?

Op de  website - woningaanbod  - downloads 

11. Waar laat ik mijn afval?

De herenhuizen, bungalows, villa’s en tweekappers krijgen containers. De bewoners van de appartementen en stadswoningen kunnen hun afval kwijt in de ondergrondse afvalcontainers.

Duurzaamheid

1. Hoe duurzaam worden de woningen?

De woningen worden gebouwd volgens bouwbesluit en moeten minimaal voldoen aan de BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw) eisen. Ze worden gasloos met een warmtepomp, zonnepanelen, vloer verwarming en koeling.

2. Hoe ziet de parktuin eruit?

De parktuin wordt centraal aangelegd in het midden van het plan. Deze wordt zo natuur inclusief mogelijk ingericht. Denk hierbij aan Wadi’s voor het regenwater op te vangen, inheemse planten om de biodiversiteit te stimuleren. Er worden ook verschillende paden aangelegd. Alle woningen hebben zicht op de parktuin, waardoor je in het groen woont.

3. Hoe zit het met de CO2- uitstoot en circulariteit?

Om de CO2-uitstoot van Parcour te beperken wordt er nagedacht over het inperken van verkeersbewegingen tijdens de bouw en het toepassen van demontabele, herbruikbare (circulaire) materialen.

4. Wat doet Parcour met klimaat, ecologie en biodiversiteit?

Bij de ontwikkeling van Parcour wordt bij de inrichting van de openbare ruimte en het groen in het plan rekening gehouden met een klimaatadaptieve inrichting, waarbij o.a. met de beplanting ingespeeld wordt op perioden van droogte en (overvloedige) regen en het vergroten van de biodiversiteit.

Mobiliteit

1. Waar kan ik mijn auto parkeren?

Op de parkeerplaatsen rondom de woningen. Per woning geeft de Gemeente één parkeervergunning af. Behalve wanneer de woning is voorzien van een privé parkeerplaats op eigen terrein (Bungalows en Villa’s)

2.  Zijn er deelauto’s

Nee, de woningen van Parcour liggen op 1 minuut lopen van  station Gouda. Vanaf hier ben je zo in Rotterdam, Den-Haag of Utrecht.

3.  Komen er laadvoorzieningen voor elektrische auto’s?

Op de eigen privé parkeerplaatsen kan hiervoor een loze leiding gekozen worden, om later iedere gewenste paal te plaatsen vanuit de eigen meterkast. Voor de openbare parkeerplaatsen regelt Gemeente Gouda dit.

4.  Waar kan ik mijn fiets kwijt?

In de eigen berging  

 Juridisch traject

1. Kan ik zelf mijn notaris kiezen? 

Wel voor de levering van de hypotheekakte. Voor de levering van de woning wordt een projectnotaris aangewezen.

2. Wie is de projectnotaris?

Westport Notarissen Rotterdam

3. Is er een zelfbewoningsplicht?

Nee

4.  Is er in de parktuin een gebied waarvan de eigenaren van de woningen eigenaar zijn?

Ja, de groenzone voor de bungalows en de appartementen langs is gezamenlijk eigendom en dient te worden onderhouden door een groencommisie welke wordt aangestuurd door de bewoners van de bungalows en de appartementen. De rest van de parktuin wordt eigendom en onderhouden door de gemeente.

Spoorzaken

1.  Welke voorzieningen worden getroffen tegen het geluid van het spoor?

Aan de kant van het spoor komt een geluidsscherm. In het midden is deze 1 meter hoog, links en rechts naast de stadswoningen is het scherm 3 meter hoog. In de westelijke punt van het plangebied komt een geluidsscherm voor de railinzetplaats. Hier wordt het scherm zo’n 4,5 meter hoog. Naast maatregelen langs het spoor, houden we met de bouw van de woningen rekening met het geluid door muren en ramen goed te isoleren. 

2.  Hoeveel geluid hoor ik in mijn woning van de trein?

In de woningen zal het geluid, met de ramen gesloten, van het spoor niet boven 33 decibel zijn, zoals vastgesteld in het bouwbesluit. Dit is ongeveer het geluidsniveau van fluisteren

3. Hoor je de trein in het park?

Het geluid van treinen is te horen in het park. De isolerende maatregelen in de woningen hebben hier namelijk geen effect. Wel neemt het geluidsscherm een groot deel van het geluid weg.

4. Waarom is de geluidswal bij de woningen lager dan op de andere plekken?

De hoge geluidsschermen zijn vooral van belang voor de woningen die wat verder liggen. Anders bereikt het geluid deze woningen over het scherm heen. De stadswoningen hebben een lagere geluidswal omdat deze woningen als een geluidsscherm werken voor de woningen die erachter staan. Ook voorkomt een lager geluidsscherm op deze plek dat de bewoners tegen een hoge muur aan moeten kijken.

5. Blijft het relaishuis staan?

Ja het relaishuis blijft staan. Wij proberen deze door het gebruik van groen en hekwerk zo min mogelijk zichtbaar te maken.

6. Wat doet het relaishuis?

Het relaishuis is een gebouw met kabels en leidingen voor het spoornet in Zuid-Holland. Deze bevat geen hoogspanningskabels, maar kabels en leidingen die de wissels en seinen aansturen.

7. Wat is een railinzetplaats?

Een railinzetplaats is een voorziening die ProRail gebruikt om materieel op het spoor te zetten. Wanneer in de buurt onderhoud aan het spoor plaatsvindt, kan het zijn dat via deze railinzetplaats een machine op het spoor gezet wordt om materiaal of machines naar de plek van het onderhoud te brengen. Dit kan overdag, in de avond en ook in de nacht gebeuren. De geluidsmuur rondom de railinzetplaats zorgt ervoor dat geluidsoverlast beperkt is.

8. Hoe informeert ProRail de omgeving bij (nachtelijke) werkzaamheden?

ProRail heeft een digitaal systeem waar aannemers zelf hun werkzaamheden in zetten. Hier kan je je voor aanmelden om per mail of brief informatie te ontvangen wanneer er in de buurt aan het spoor wordt gewerkt. Meld je hier aan. 

9. Waar kan ik terecht met andere vragen over het spoor of aan ProRail?

Hier lees je meer over geluid langs het spoor. Via contact kan je een vraag stellen aan ProRail. Zij zoeken dan het antwoord voor je uit.